fredag 6. januar 2017

Hva har jeg gjort og lært i YFF denne terminen?

Heisann! Jeg skal fortelle der litt om hva jeg har gjort og lært i YFF denne terminen på VG2 på medielinja. Jeg er på lydgruppa, så dette innlegget kommer rett og slett til å handel om lyd. Dette semesteret har i hovedsak gått ut på å spille inn ulike musikk sjangere i studio.

Det alle første jeg lærte var hvordan jeg skulle mikke opp ett trommesett. Det vil si at det er ikke bare å sette opp mikrofoner på trommene. Det gir nemlig ulik lyd ut i fra hvordan du setter mikrofonene. Det er ikke noe fasit svar på hva som er riktig eller galt, alt er bare smak og behag. Men hvordan jeg synes lyden ble kul til rock, er å bruke:

- To små sigarett mikrofoner på bass trommen.
- En midt på hullet, og en som fanger klikket i fra pedalen.
- En mikrofon over og under skarptrommen.
- En sigarett mikrofon som står i mellom hi-hat symbalene.
- To vokal kondensator mikrofoner til overhead, som står så de fanger opp symbalene i hovedsak.
- Og en mikrofon oppe på hver tam.

Til å mikke opp en bass forsterker, så gjelder det samme med at alt er smak og behag. Til det brukte jeg:

- En basstromme mikrofon som ble satt litt skrått på elementet.
- Og en SM57 mikrofon som ble satt skrått inn i fra den andre siden på elementet.

Og til å mikke opp en Marshall gitarforsterker brukte jeg:

-To vokal kondensator mikrofoner.
-En SM57 mikrofon.
-Og dynamisk instrument mikrofon.

Jeg har også lært en del om hvordan man kan mikse musikk. Nok en gang så er det smak og behag, men jeg har blitt lært noen luretriks allikevel. Kort sagt så har jeg lært om hvordan jeg kan justere EQ på de forskjellige instrumentene. Bass trommen låter for eksempel vel bra rundt 80 Hz. Og skarp trommen er veldig kul og den er snerten. Jeg har også lært å legge på klang og ekko, siden man helst vil ha det så dødt som mulig når man spiller inn.

Noe jeg har lyst til å lære meg og gjøre det neste semesteret er PA lyd og Surround, fordi jeg har lyst til å prøve meg som lydmann på konserter, og jeg har veldig lyst til å kunne lage kul lyd på filmer.

Takk for meg, vi snakkes!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar